Privacy: bellen over een ander (14-10-2021)
Wij worden regelmatig gebeld door mensen, die hun zorgen willen uiten over een ander persoon. Ze maken zich bijvoorbeeld zorgen over de gezondheid van iemand, zijn bang dat iemand dementerend is, psychische klachten heeft of niet meer goed voor zichzelf kan zorgen. Begrijpelijke dingen om ongerust over te zijn als naaste.
Onze assistentes zullen dan vragen: is die persoon waar u over belt op de hoogte van uw belletje naar de praktijk en vindt diegene het goed dat u belt?
Zo ja, dan zullen we samen bekijken hoe we diegene op dat moment kunnen gaan helpen, bijvoorbeeld door een consult af te spreken op de praktijk, waarbij u mee mag komen met die persoon. Of door een huisbezoek af te spreken, waar u dan ook bij kunt zijn. Of misschien is het nodig dat andere instanties betrokken worden. Dit alles met toestemming van de persoon waar het om gaat.
Als de persoon waar u over belt geen toestemming geeft dat u met ons belt en u wilt ook niet dat dit bekend wordt bij die persoon, dan wordt het een lastig verhaal. U belt dan eigenlijk vooral om uw verhaal kwijt te zijn. Wij kunnen dan eigenlijk niet meer doen dan uw informatie aannemen. Zelfs noteren in het dossier van die persoon is ingewikkeld, als die persoon zelf niet mag weten dat u hierover belt. Die persoon kan namelijk altijd inzage vragen in het het dossier en dan ziet diegene het alsnog.
Wanneer een persoon wilsbekwaam is (de persoon kan dus voor zichzelf denken en voor zichzelf beslissen), dan mag iemand hulp weigeren. Hoe lastig dat ook is voor de omgeving. Achter iemand zijn rug om ons bellen is dan eigenlijk nooit helpend. Het werkt achterdocht en wantrouwen juist in de hand. Bedenk zelf: hoe zou u het vinden als een ander zonder uw medeweten naar onze praktijk belt om over u te praten..?
Wat kunt u wel doen? Als u wilt en durft is het altijd beter om met de persoon waar u zich zorgen over maakt in gesprek te gaan. Vertel iemand dat u zich zorgen maakt en om welke reden en dat u wilt helpen, bijvoorbeeld door samen de praktijk te bellen en een afspraak te maken. Geef het ook tijd, ga niet te snel. Soms moet iemand ook wennen aan het idee dat er inderdaad hulp nodig is. En accepteer het als iemand nog niet zo ver is.
Soms gaat het zo slecht met iemand dat er letterlijk gevaar ontstaat voor de persoon zelf of voor de omgeving van die persoon. Er is dan sprake van een crisissituatie. Dit zijn situaties waarbij er altijd gebeld mag worden met ons of met de politie. Veiligheid gaat boven alles!
Wilt u hier mee over lezen?
» Klik hier voor de informatie van Thuisarts.nl over wat u kunt doen als u zich zorgen maakt over iemand met psychische klachten.
» Klik hier voor de informatie van Naasteninkracht.nl over hoe u iemand kunt overtuigen om hulp te zoeken.
In sommige gevallen is bekend dat iemand níet wilsbekwaam is. Iemand is dan niet in staat om voor zichzelf te denken en te beslissen, bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, ernstige psychische klachten of door dementie. Dit is vrijwel altijd bij ons bekend en in die gevallen wordt er duidelijk afgesproken wie de verantwoordelijke contactpersoon is.
Publicatiedatum: 14-10-2021